-
پژوهشی دیگر از علی شالچیان ناظر منتشر شد.
دوشنبه 23 دی 1398 12:12
انتشارات سلوک ما اثری دیگر از علی شالچیان ناظر، پژوهشگر مطالعات عرفانی، را منتشر کرد. کتاب سطحی نگری، نقدی است بر برخی روشها و نگرشهای سطحینگرها. این اثر به قلم پژوهشگر مطالعات عرفانی، علی شالچیان ناظر، نگاشته شده است. این پژوهشگر آثار دیگری همچون ترجمه فصوص الحکم محی الدین ابن عربی و کتاب سلوک ما (در پاسخ به شبهات...
-
انتشارات سلوک ما کتاب شعری از استاد علیرضا توانا را تقدیم به علاقهمندان کرد
چهارشنبه 18 دی 1398 13:58
کتاب شعرِ "به نام هیچ" از دوست عزیز و استاد هنرمند، استاد علیرضا توانا منتشر شد. اشعار این کتاب اغلب، حال و هوای عاشقانه و دل انگیز دارد، که البته در لایههای زیرین آن نیز، به مباحث انسانی و عرفانی و مباحث هستی شناسانه و ... میپردازد. استاد توانا آثار متعدد دیگری همچون قصه مرگ ماهان، با گلوله آزادم کن،...
-
آیا زنان در ایام عادات ماهانه به لحاظ روحی ناپاک و پلیدند؟
شنبه 4 آبان 1398 10:58
شکی نیست که زنی که در عادت ماهانه به سر میبرد به نوعی در بیماری و رنج است و اگر بگوییم که به سبب بیماری و رنج، از برخی از عبادات مُعاف شده است در این صورت این معاف بودن، حکمی مشتمل بر رأفت و رحمت و مهربانی است و این تحلیل تحلیلی منطقی و قابل قبول است؛ اما اگر گفته شود که زن در عادت ماهانه به لحاظ روحی، ناپاک و پلید...
-
قضاوت کردن درباره دیگران
سهشنبه 30 مهر 1398 18:46
قضاوت کردن درباره کارهای دیگران از امور دشوار و سهمگینی است که آدمی را در مهلکه می اندازد زیرا آن کس سزاوار قضاوت است که به همه جزئیات امور آگاه باشد. بدون اطلاع از همه جوانبِ امور، هرکس که قضاوت کند قطعا ناروا قضاوت می کند. از این رو، جمعی از اهل سلوک، توصیه کرده اند که چون از جزئیات زندگی مردم آگاه نیستید درباره...
-
درباره مرگ و تولد و عذاب
شنبه 6 مهر 1398 17:59
از نگاه رَحِم کودک و از نگاه کودکی که در شکمِ مادر در حالِ زایمان است او در حالِ مرگ است. کودک در حال زایمان رنج می کشد و گریه می کند و مایل به زایمان نیست اما مادر آگاهی دارد که کودک در حال تولد است و در حال مرگ نیست در نتیجه، این رنج هایی که می کشد برای او همراه لذت است و زایمان کودک را تولد کودک به حساب می آورد....
-
پخش سریال "سلام آقای مدیر" به نویسندگی و کارگردانی دوست فرهیخته و عزیزم "علیرضا توانا" از روز شنبه 22 تیر1398 از شبکه دو سیما
جمعه 21 تیر 1398 13:01
از روز شنبه، 22 تیر1398، پخش سریال "سلام آقای مدیر" به نویسندگی و کارگردانی دوست فرهیخته و عزیزم "علیرضا توانا" از شبکه دو سیما در ساعت 21/30 دقیقه آغاز می شود. موضوع این سریال مشکلات مختلف دانش آموزان و خانواده های ایشان است. این فیلم از جذابیت بسیار در حیطه نویسندگی و اتفاقات و مسائل هنری...
-
مبانی عرفان نظری و عرفان عملی متفاوت است
یکشنبه 16 تیر 1398 16:57
مبانی عرفان نظری با مبانی عرفان عملی فرق دارد و ما نباید این دو حیطه را با هم خلط کنیم. در عرفان نظری، سخن از شناخت نظام هستی است. ما در عرفان نظری در حدِ توان خود در می یابیم که نظام هستی چگونه است و چه اموری در وقایع جهان تاثیرگذار نیست و چه اموری در وقایع جهان تاثیرگذار است و آنچه در جهان تاثیرگذار است مبتنی بر چه...
-
جاهل و غافل در جهل و غفلت، مظهر حق نیستند
شنبه 1 تیر 1398 11:48
عمادالدین: وحدت وجودی ها و عارفان می گویند که همه چیز مظهر حضرت حق است و حضرت حق در همه چیز ظهور دارد پس از نظر شما شخص جاهل و غافل و گمراه نیز مظهر حضرت حق است و حضرت حق در او نیز ظهور کرده است؟ رادمنش: نکته اول که باید به آن توجه شود این است که وحدت وجودی ها نمیگویند که حضرت حق در همه افراد و همه اشیاء، ظهوری یکسان...
-
کتابی مستدل و مستند در دفاع از عرفان و روش و منش عرفانی
چهارشنبه 29 خرداد 1398 16:49
کتابِ "سلوک ما " در واقع، دفاعی مستدل و مستند از عرفان و از روش و منش عرفانی است. با وجود اینکه از قرن ها پیش، کتاب های متعددی به صورت مستقل در رد عرفان نگاشته شده بود اما تاکنون کتابی مستقل و گسترده در دفاع از عرفان و نگرش عرفانی و در پاسخِ مستند و علمی به نقدها تالیف نشده بود. نویسنده، علی شالچیان ناظر...
-
هرکس را به دلیلی دوست داشته باشیم
شنبه 25 خرداد 1398 09:58
ما برای اینکه جامعه ای داشته باشیم که صلح و صفا در آن برقرار باشد، لازم است که همنوعانِ خود را دوست داشته باشیم. اگر ما برای دوست داشتنِ دیگران نگاهِ ایدئالیستی داشته باشیم، دیگر قادر نخواهیم بود که دیگران را دوست داشته باشیم؛ زیرا هیچ کس از افراد جامعه نیست که عیب و نقص هایی نداشته باشد. در ضمن، سلایقِ افراد نیز با...
-
عبادت ذاتی و عبادتِ مقیدِ صفاتی
دوشنبه 20 خرداد 1398 11:02
اهل معرفت و سلوک، عبادت را دو گونه می دانند: نوعی از عبادت و تبعیت است که تابع امر و نهی است و با امر و نهی محقق می شود و بدون امر و نهی این نوع عبادت تحقق پیدا نمی کند. از این نوع عبادت گاهی به عبادتِ مقید یا عبادت مقیدِ صفاتی تعبیر می شود. به عنوان مثال، وقتی پیامبر (ص) دستوری به اصحابش می دادند یا آن ها را از کاری...
-
کتابی مستقل در دفاع از روش و منش عرفانی، به صورت مستدل و مستند
یکشنبه 12 خرداد 1398 13:03
کتابِ "سلوک ما " در واقع، دفاعی مستدل و مستند از عرفان و از روش و منش عرفانی است. با وجود اینکه از قرن ها پیش، کتاب های متعددی به صورت مستقل در رد عرفان نگاشته شده بود اما تاکنون کتابی مستقل و گسترده در دفاع از عرفان و نگرش عرفانی و در پاسخِ مستند و علمی به نقدها تالیف نشده بود. نویسنده، علی شالچیان ناظر...
-
[ بدون عنوان ]
دوشنبه 6 خرداد 1398 16:07
شعری منسوب به حضرت علی (ع) است که البته به صورت قطعی معلوم نیست که از آن جناب باشد، اما از انجا که دارای مضمونی عالی است امورز چند کلامی درباره آن می نویسم: دوائک فیک و لاتبصر **** و دائک منک و لاتشعر اتزعم انک جرم صغیر **** و فیک انطوی العالم الاکبر و انت الکتاب المبین الذی **** بأحرفه تظهر المضمر فلاحاجه لک فی خارج...
-
چرا پیامبران در مغرب زمین نبوده اند؟
دوشنبه 30 اردیبهشت 1398 09:25
یکی از دوستان پرسیدند که چرا فقط در مشرق زمین، سخن از بعثت پیامبران بوده است و در مغرب زمین سخن از بعثت پیامبران نبوده است و کسی ادعای پیامبری نداشته است؟ در پاسخ به این پرسش سخنان گوناگونی گفته اند که متاسفانه بسیاری از پاسخ هایی که ارائه شده است پاسخ های دقیق و درست و مناسبی نیست. آنچه به صورت خلاصه می توان در این...
-
سخنی درباره خوردن و آشامیدن در ماه مبارک رمضان
دوشنبه 23 اردیبهشت 1398 17:40
یکی از معضلات افرادی که عذری دارند و نمی توانند روزه داری کنند خوردن و آشامیدن در ماه رمضان در مجامع عمومی است. به طور مسلّم، کسی که به عنوان مثال، مشکل کلیوی دارد و باید آب بنوشد، یا زخم معده دارد و باید هر دوساعت چیزی بخورد تا به هنگام ترشح اسید معده، معده اش خالی نباشد، عقلا و شرعا ناگزیر به خوردن و آشامیدن است و...
-
درباره قانون جذب
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398 10:07
در زمان ما شایع شده است که می گویند خیال ها و آرزوهای خوب داشته باشید، تا به خواستههای خود دست یابید. گرچه این سخن اجمالا درست است اما برخلاف آنچه افراد سطحی نگر پنداشته اند، به این معنا نیست که اگر کسی چیزی را آرزو بکند و به آن فکر کند حتما به آن خواسته دست می یابد. در اینجا برای فهم درست و عمیق این سخن، لازم است که...
-
بحثی درباره سایه نداشتن پیامبران و امامان(ع)
سهشنبه 3 اردیبهشت 1398 15:23
متاسفانه، دقت کافی در تشخیص صحت و سقم روایاتِ و همچنین در فهم احادیث معتبر نشده است. بنا گذاشتن بر روایاتی که مشهوراما غیر معتبرند پیامدهای وحشتناکی را در پی داشته است. به عنوان مثال، باور بسیاری از مومنان این است که پیامبر و امام سایه ندارد و برای این باور خود به دو روایات، استدلال می کنند اما چند نکته لازم است که...
-
آیا رعایتِ تساوی همان عدالت است؟
دوشنبه 20 اسفند 1397 11:13
متاسفانه به اشتباه، افرادی که نگرش عمیقی ندارند بر اساس سطحی نگری، گمان می کنند که رعایت عدالت به معنای رعایت تساوی است؛ در حالی که همیشه رعایت تساوی به معنای رعایت عدالت نیست، بلکه گاهی رعایت تساوی ظلم محسوب می شود. از آنجا که افراد مختلف استعدادهای مختلف و شرایط جسمی و روحی مختلف دارند بنابراین نمی توان حکم یکسانی...
-
سرکوب کردنِ نفس
یکشنبه 19 اسفند 1397 13:09
اغلب عالمان علوم دینی به گونه ای سرکوب کردنِ نفس را امری پسندیده میدانند؛ و فقط تاکید میکنند که ریاضتهایِ غیر شرعی حرام است، و تنها در حیطه ای که شرع اجازه داده است باید به مبارزه با نفس و سرکوب نفس پرداخت؛ اما از نظرعارفِ وحدت وجودی، کشتن نفس و سرکوب کردن نفس کاری غیر اصولی و غلط است؛ زیرا نفس نیز از مظاهر حضرت حق...
-
درباره کتاب هایی همچون مدینة المعاجز ، و الخرائج و الجرائح ، و مناقب العارفین و ...
سهشنبه 30 بهمن 1397 13:39
یکی از عواملی که سبب رسوخ خرافات و عقاید و باورهای ناصحیح در میان توده مردم حتی در میان افراد اهل مطالعه و حتی نویسندگان شده است تکیه کردن بر ظواهر حکایت هایی است که در کتاب های مذهبی و معنوی آمده است بی آنکه سند معتبری داشته باشند و یا حداقل قرائنی مبنی بر صحت آن ها یافت شود . با کمال تاسف، بسیاری از افراد نگرش ها و...
-
تمایزها جهان ما را به وجود آورده است و به پیش می برد
سهشنبه 23 بهمن 1397 13:53
همان طور که محی الدین و بزرگان دیگر تصریح کرده اند جهان ما را با این همه تفاوت ها و گوناگونی ها، تمایزها به وجود آورده است، نه وجوه اشتراک. از این رو، تا جایی که کسی تعدی و تجاوزبه حقوق دیگران نکرده است، لازم است که به اختلاف نظرو اختلاف سلیقه او احترام گذاشت و آن ها را به رسمیت شمرد. همه مردم دنیا با توجه به اختلاف...
-
انواع دعا از دیدگاه محی الدین، ابن عربی
سهشنبه 16 بهمن 1397 10:59
انواع دعا از دیدگاه محی الدین، ابن عربی بسیار از اوقات همه ما دیده ایم و تجربه کرده ایم که خدا را می خوانیم، اما دعای ما مستجاب نمی شود. به عنوان مثال، دعا می کنیم بیمار ما شفا پیدا کند اما شفا پیدا نمی کند و... . بسیاری از افراد در دریا یا خشکی و در زمین یا در هواپیما گرفتار شده اند و با حال اضطرار خدا را خوانده اند،...
-
فرشته و شیطان از منظر عرفانی
چهارشنبه 3 بهمن 1397 18:13
پس از نوشتن مطلبی که تقدیم مخاطبان عزیز کردم به خاطر نگارنده رسید که در این نوشته مقصود از فرشته و شیطان را از منظر عرفانی بازگو کنم. از منظر عرفانی، هرچیزی که عامل و سببِ تحقق کاری مثبت باشد فرشته محسوب می شود؛ خواه آن سبب از اسباب معنوی باشد و خواه از اسباب مادی. بنابراین، از منظر عرفانی کسانی که حضرت یوسف (ع) را از...
-
بودنی برای خود و بودنی برای دیگران
سهشنبه 25 دی 1397 10:10
از منظر عرفانی، هرکس و هرچیزی که در این جهان وجود دارد، بودنش دو وجه دارد؛ وجهی که برای خودش است ، و وجهی که برای دیگران است؛ چه بداند و چه نداند؛ و چه بخواهد و چه نخواهد. به عنوان مثال، در داستان حضرت یوسف (ع) می بینیم که چند نفر از کاروانی بر سر چاهی رفتند تا آب بردارند؛ بی آنکه بدانند به طرف چاه می روند که یوسف را...
-
در مواجهه با کسی که گناهی و نقطه ضعفی از خود را برای ما مطرح می کند
سهشنبه 18 دی 1397 18:20
اگر کسی نزد ما آمد و مشکلی را برای ما مطرح کرد و نقطه ضعف یا گناهی از خودش را به ما گفت و اشاره کرد که نمی تواند مشکل خودش را حل کند، ما باید چند نکته را مد نظر قرار دهیم : 1- او را سرزنش نکنیم و نگاه تحقیر آمیز به او نکنیم . چون او با آمدن نزد ما و مطرح کردن مشکل و نقطه ضعف خود به اندازه کافی رنج می کشد پس ما نباید...
-
مقاله ای اﺯ ﻭﻟﻔﮕﺎﻧﮓ ﭘﺎﻭﻟﯽ ، ﺑﺮﻧﺪﻩ ﺟﺎﯾﺰﻩ ﻧﻮﺑﻞ ﻓﯿﺰﯾﮏ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۴۵
دوشنبه 26 آذر 1397 10:48
ﭘﺎﻭﻟﯽ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ : ﻫﯿﭻ ﺩﻭ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺴﺘﯽ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻋﺪﺩ ﮐﻮﺍﻧﺘﻮﺍﻣﯽ ﯾﮑﺴﺎﻧﯽ ﻧﯿﺴﺖ ! ﭘﺎﻭﻟﯽ ﻣﺜﺎﻟﯽ ﻣﯽ ﺯﻧﺪ ﻭ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ : ﺳﯿﺒﯽ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﻫﺎ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﻓﻘﻂ ﯾﮑﯽ ﺭﺍ بر میگزینیﻢ . ﻓﺮﺽ ﮐﻨﯿﺪ ﻧﺎﻡ ﺁﻥ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻥ ﺭﺍ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﻢ " ﺍﺭﯾﮏ ...." ﻋﺪﺩ ﮐﻮﺍﻧﺘﻮﺍﻣﯽ ﺍﺭﯾﮏ ﻋﺪﺩﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ...
-
سمرقند و بخارای حافظ
سهشنبه 20 آذر 1397 09:24
سطحی نگری و معنا کردنِ متون عمیق به صورتِ سطحی و ظاهری، از بلایای بزرگی است که همواره در طول اعصار و قرونِ مختلف، خسارت های فراوانی را در عرصه فرهنگ واندیشه در پی داشته است. مطلبی را که امروز می خواهم بنویسم در مورد یکی از این نگرش های سطحی است. همان طور که همه می دانیم، جناب حافظ یکی از غزلیات خود را این گونه آغاز می...
-
تمجید یا مذمت صوفیه؟
سهشنبه 13 آذر 1397 10:54
تمجید یا مذمت صوفیه؟ در آثار نویسندگان سخنان متناقضی در مورد تصوف و صوفیه به چشم می خورد. برخی تصوف و صوفیه را بسیار تمجید و تکریم کرده اند و برخی در گمراهی آنان ، بلکه در تزویر و فریبکاری های ایشان سخنان فراوانی نوشته اند. حقیقت چیست؟ اصولا نگاه منصفانه و دقیق این است که ما نه هر کس را که صوفی می نامند با یک چوب...
-
چرا حضرت حافظ از نصیحت گوها و موعظه کنند گان انتقاد می کند؟
یکشنبه 27 آبان 1397 13:15
حضرت حافظ نصیحت را به طور کلی بد نمی داند اما بر این باور است که نصیحت کردن هم حساب و کتابی دارد، و باید در جای مناسب و با روش مناسب و از سوی شخص مناسب و تاثیرگذار انجام شود. نصیحتى کنمت یاد گیر و در عمل آر****که این حدیث ز پیر طریقتم یادست غم جهان مخور و پند من مبر از یاد****که این لطیفه عشقم ز رهروى یادست جایی...
-
درباره عدد چهل و امثال آن
شنبه 19 آبان 1397 10:05
در ادبیات عرفانی، گاه در مورد خاصیت یا خواص عدد چهل و عدد هفت و عدد هفتاد و عدد هزار و امثال این اعداد سخن گفته اند و نمونه هایی را در مورد هر یک بیان کرده اند. به عنوان مثال، گفته اند که عدد چهل عدد کامل و عدد کمال است؛ زیرا عقل آدمی در چهل سالگی به کمال می رسد و انگور در چهل روز سرکه می شود و طینت آدم در چهل روز...