-
برزخ چیست و به چه معناست ؟
سهشنبه 21 شهریور 1396 12:56
برزخ در لغت به معنای "حد فاصلِ میان دو چیز" است . از نظر اهل معرفت، میان هر دو چیزی، برزخی وجود دارد ؛ و خلاصه اینکه هر چیزی خودش برزخ میان دو چیزِ دیگر است . جهان پس از مرگ نیز به اعتباری، برزخ میان این جهان و جهانِ آخرت است؛ اما با توجه به آنچه گفتیم، معلوم شد که از نظر عارف، ما اکنون نیز در برزخ هستیم؛...
-
پاسخ به پرسش شما درباره مکان و مکانت
سهشنبه 21 شهریور 1396 12:52
سرکار خانم نیکی نوشته بودند: سه سوال از فص ادریسی داشتم: ۱- تفاوت و ویژگی معنایی علو مکانت و علو مکان چیست؟ و آیا یکی بر دیگری برتری دارد؟ ۲ - لطفا توضیح روشنتری در مورد عبارتِ "عمل مکان را و علم ، مکانت را می طلبد." بفرمایید ، خصوصا در مورد علم که آیا منظور علم بطورکلی هر گونه علمی را شامل میشود و یا منظور...
-
چگونه می توان برداشت درستی از سخنان محی الدین داشت ؟
سهشنبه 21 شهریور 1396 12:51
الف- سخنان محی الدین را باید با استفاده از سخنان خود او تحلیل و تفسیر کرد . متاسفانه کم نیستند کسانی که برای تحلیل سخنان محی الدین از مبانی دیگران (فلاسفه و متکلمان و اهل سلوک دیگر) بهره جسته اند و از این رو در فهم و تحلیل سخنان محی الدین به بیراهه رفته اند. از این رو متاسفانه بسیاری از پیروان مکتب محی الدین نیز فهم...
-
چرا مولانا و برخی تقلید را مذمت کرده اند ؟
سهشنبه 21 شهریور 1396 12:45
ممکن است این پرسش مطرح شود که چرا مولانا و برخی تقلید را مذمت کرده اند؟ مقصود ایشان از مذمت تقلید چیست؟ اینکه فقیهان در اثبات تقلید گفته اند که : "تقلید از باب بنای عقلاء است، که شخص غیر عالم و غیرمتخصص در باره آنچه نمی داند به کسی که عالم و متخصص است رجوع می کند" فی نفسه سخنی درست و منطقی است؛ اما آنچه مورد...
-
به مناسبت سالروز تولد استاد علیرضا توانا
سهشنبه 21 شهریور 1396 12:40
چهاردهم مرداد سالروز استاد و سرور گرامی و برادر عزیزم، علیرضا توانا، است که همواره خود را مدیون الطاف گوناگون و پیاپی اش می دانم. این شعر از حضرت حافظ را به مناسبت میلاد فرخنده اش ، پیشاپیش به محضرش تقدیم می کنم: حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت آری به اتفاق جهان میتوان گرفت افشای راز خلوتیان خواست کرد شمع شکر خدا که...
-
پاسخ به پرسش شما درباره بحثی درمورد تنزیه و تشبیه در فصوص الحکم
سهشنبه 21 شهریور 1396 12:37
یکی از بزرگواران نوشته بودند: با سلام و احترام ، دو سوال داشتم : ۱- در ترجمه کتاب فصوص ص ۷۰ پاراگراف دوم آمده است: خداوند تعالی فرمود : " چیزی مثل و مانند او نیست " . . . . و قائل به فردیت شد. در صورت امکان، توضیح بیشتری بفرمایید خصوصا آنجا که می فرماید : و فرمود : و اوست که شنوای بیناست. پس او به یک اعتبار...
-
اسم ظاهر و باطن الهی همواره دارای مصادیقی است
سهشنبه 21 شهریور 1396 12:28
اسم ظاهر و باطن الهی همواره دارای مصادیقی است. از دیدگاه محی الدین و اهل وحدت وجود، ظاهرِ جهان ظاهرِ حضرت حق است و باطنِ جهان باطنِ حضرت حق. بر همین اساس جهان و عالم مُلک روی خداست و از این باب است که "عاشق ام بر همه عالم که همه عالم از اوست" . حضرت حافظ ، که یک سالک وحدت وجودی و پیرو مکتب محی الدین است، در...
-
پرسشی درباره دعا
سهشنبه 21 شهریور 1396 11:48
نوشته آقای اردلان عزیز: "من موقع دعا کردن دچار یک تناقض میشم، ما انسان ها با اگاهی محدودی که داریم چطور میتونیم از حضرت حق یا ملکوت چیزی رو درخواست کنیم و توی دعا بگیم... در حالی که نمیدونیم آیا اون خواسته اگر اجابت بشه به صلاح هست یا خیر. به عنوان مثال اگر سلامتی یک بیمار خواسته ی قلبی من باشه...و دعای متداول در...
-
چرا یک سالک وحدت وجودی نیازمند دعاست ؟
سهشنبه 21 شهریور 1396 11:41
الف- یکی از فواید دعا این است که سالک از طریق دعا به خود شناسی می رسد؛ یعنی متوجه می شود که چه خواسته ای دارد. البته در صورتی که بدون سانسور همه خواسته های قلبی خود را بخواند و به زبان بیاورد. در درون هر یک از ما خواسته های مختلفی است که ما متوجه این خواسته ها نیستیم؛ یعنی از خواسته های درونی خود غافلیم، و دعا سبب می...
-
از نظر محی الدین ، اعتقاد خاص تر بهتر است یا اعتقاد عام تر ؟
سهشنبه 21 شهریور 1396 11:23
پرسش: محی الدین کسانی را که اعتقادشان خاص تر است در مرتبه بالاتری می داند، یا کسانی را که اعتقادشان عام تر و فراگیر تر است؟ پاسخ: نکته اساسی و مهمی که لازم است مورد توجه قرار بگیرد این است که محی الدین همه عقاید را اعتباری می داند، زیرا او بر این باور است که هیچ کس قادر نیست که حضرت حق را آن گونه که هست بشناسد و هر کس...
-
تبری عوام و تبری خواص
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:51
یکی از اموری که در آیات و روایات به آن به تاکید شده است موضوع تبری(برائت) از دشمنان خدا و رسول و ... است. نکته ای که در نگرش عوامانه وجود دارد این است که برائت وظیفه ای است که به طور یکسان، به عهده همه مسلمانان است؛ اما در نگرش پژوهش محور و عالمانه ، هیچ تکلیفی برای همه افراد به طور یکسان مقرر نشده است؛ زیرا به حکم...
-
پاسخ به پرسش شما درباره ظلمت و نور
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:49
یکی از بزرگواران نوشته بودند: "با سلام و احترام استاد بزرگوار سوالی داشتم از ص ۱۸۶ فصوص که حضرت محی الدین میفرمایند : . . . . بنابراین ، هیچ عینی غیر از عین دیگر نیست . پس عین هر نوری ظلمت است. هر کس از این امر غافل باشد در درون خود احساس دلتنگی و غم می کند . . . لطفا در مورد عبارتِ " عین هر نوری ظلمت است...
-
نمایشنامه با گلوله آزادم کن ، اثر تازه استاد توانا ، منتشر شد
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:46
نمایشنامه "با گلوله آزادم کن" اثر استاد علیرضا توانا، به زیور طبع آراسته شد. حدود یک ماه است که نمایشنامه "با گلوله آزادم کن" ، اثر استاد علیرضا توانا، به اهتمام نشر داستان منتشر شد و در سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اختیار علاقه مندان قرار گرفت. این نمایشنامه حکایتگر زندگی و رنج...
-
ضرورت جستجو در افکار و خیالات و درون خویش
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:45
یکی از ارکان اصلی سلوک تلاش در جهت خودشناسی است؛ و در مسیر خودشناسی نظاره کردن بر درون و افکار و اندیشه های خویش بسیار ضروری است. چقدر ظاهر ما نشانگر ویژگی های شخصیتی و روحی ماست؟ بسیار اندک. پس سالک نباید به رفتارهای ظاهریِ خود دل خوش کند و برای شناخت خود لازم است که درون خویش و افکار و خیال های درون خویش را بسیار...
-
پاسخ به پرسش شما در مورد رویت حق در صورت اعتقاد خویش
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:42
یکی از بزرگواران نوشته بودند: " در کتاب فصوص ص ۱۸۴ آمده : . . . حق حجاب را میان خود و بنده اش برمی دارد ، از این رو ، بنده حق را در صورت اعتقاد خود می بیند . بنابراین ، او عین اعتقاد بنده است . از این رو ، قلب و چشم هرگز شاهد چیزی نیست ، مگر صورت اعتقاد خودش را در مورد حق . " سوالم در مورد واژه "اعتقاد...
-
پاسخ به پرسش شما در مورد خلق از عدم (نیستی )
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:38
یکی از بزرگواران پرسیده بودند: نوشته بودید که : "حادث زمانی به مخلوقی گویند که در بستر زمان موجود می شود و مسبوق به عدم است یعنی نبوده و در بستر زمان هست شده است." با توجه به این قانون که هیچ چیز از بین نمی رود بلکه از حالتی به حالت دیگر در می آید پس چگونه می شود مخلوقی نبوده باشد و در بستر زمان هست شده...
-
تلواسه های عاشقی ، اجرای گروه کنسرت مهبد
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:32
سلام همراهان گرامی، جناب استاد مطیعا ، یکی از دوستان قدیمی بنده که از دوستان مشترک بنده و استاد تواناست و سرپرست گروه کنسرت مهبد است، قرار است در روز 18 اردیبهشت کنسرتی را در تالار وحدت به اجرا گذارد. شرکت در کنسرت ها در صورت امکان می تواند در تشویق هنرمندان و حمایت مالی و معنوی از ایشان بسیار موثر باشد. « تلواسه های...
-
پرسش درمورد معنای سخن جنید بغدادی
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:27
پرسش: مقصود از این سخن محی الدین که از "جنید"[1] نقل می کند که : "هرگاه مُحدَث با قدیم قرین شود، اثری از محدث باقی نماند"[2]چیست؟ پاسخ: لازم است ابتدا به معنای حادث و مُحدَث و معنای قدیم اشاره شود. حادث و محدث در لغت مترادف است و به یک معناست. حادث را به حادث زمانی و حادث ذاتی تقسیم می کنند. حادث...
-
تقوای علمی و عملی
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:25
آنچه میان اهل علم شایع است این است که اگر کسی از اهل تقوا به معنای مصطلح آن باشد خداوند او را به آنچه صحیح است رهنمون می کند و گاه برای اثبات این قضیه به بخشی از آیه 282 از سوره بقره استدلال می کنند که "اتقوا الله و یعلمکم الله" (تقوا پیشه کنید که سبب می شود که خدا به شما علم بیاموزد.) آیا واقعا ماجرا همان...
-
پاسخ به پرسش شما در مورد رابطه استعداد مخلوق و تجلی حق
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:21
پرسش: آیا محی الدین قائل به این نیست که هرچه به بنده می رسد بر حسب عین ثابته و استعداد اوست؟ پس چرا محی الدین در فص شعیبی سخن عموم اهل سلوک را نقد می کند که می گویند : تجلی حضرت حق بر حسب استعداد بنده است؟ پاسخ: بله، محی الدین براین باور است که هرچه به بنده می رسد بر حسب استعداد بنده و عین ثابته اوست و او در فص شیثی و...
-
پاسخ به پرسش شما در مورد دوست داشتن خود و فاصله گرفتن از دیگران
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:19
یکی از بزرگواران نوشته بودند: با سلام و احترام ، استاد بزرگوار سوالی داشتم در رابطه با اینکه هر کدام از ما چون در واقع تجلی اسم خودمان هستیم پس اگر علاقه به خودمان بیش از علاقه و توجه و اهمیت به دیگران باشد -البته به اعتبار مقام ملکوتی که اسم مان دارد- آیا این پسندیده است؟ اصلا منظورم خودپرستی به معنای ضداخلاقی نیست....
-
پاسخ به پرسش شما درباره بی نیازی یا نیاز حضرت حق
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:17
یکی از عزیزان پرسیده بودند: اینکه نوشته بودید: از نظر محی الدین حضرت حق و اسماء الهی با آفرینش به گشایش می رسند چطور با بی نیاز بودنش سازگار است؟ پاسخ: محی الدین در فص شعیبی به این پرسش این گونه پاسخ می دهد که حضرت حق به اعتبار ذاتش، بی نیاز است؛ اما به اعتبار اسماء خود، نیاز به ظهور دارد. اسماء الهی طالب ظهور خویش...
-
پاسخ به پرسش های شما درباره سه گانگی و عشق به همجنس و تجلی
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:14
یکی از بزرگواران پرسیده بودند: آیا بحث سه گانگی در هستی ، در همه اسماء هست ؟ یا اینکه فقط در امهات اسماء وجود دارد؟ پاسخ: بحث سه گانگی همان طور که سابقا هم به آن تصریح کردم در همه عوالم هستی جریان دارد و اختصاص به امهات اسماء ندارد. آیا همیشه ظهور سه گانگی در عالم ملک بصورت یک زن و یک مرد است ؟ پاسخ: خیر، سه گانگی...
-
آیا حضرت حق فقط رحمت گستر است ؟
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:10
محی الدین در فص شعیبی به این بحث می پردازد که از نگاه توده مردم و توده عالمان خداوند فقط رحمت گستر است و هرگز مورد رحمت قرار نمی گیرد؛ اما از نگاه عارفان وحدت وجودی حضرت حق هم رحمت است و هم رحمت گستر است و هم مورد رحمت قرار می گیرد. این سخن بر اساس مبنای محی الدین که قائل به سه گانگی و قائل به اتحاد رحمت و راحم و...
-
قلب گسترده تر از رحمت حضرت حق است یا ماجرا بالعکس است یا نسبت تساوی برقرار است ؟
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:07
یکی از بزرگواران سوال کرده بودند: "قلب گسترده تر از رحمت حضرت حق است یا ماجرا بالعکس است یا نسبت تساوی برقرار است؟" محی الدین در عبارتی از فص شعیبی تصریح می کند که قلب عارف وُسعِ حضرت حق را دارد و تصریح می کند که قلب گسترده تر از رحمت حضرت حق است. از سوی دیگر، محی الدین در ادامه همین فص تصریح می کند که...
-
قلب و خیال خلاق
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:04
* قلب در لغت به معنای دگرگون کردن و تغییر دادن است؛ و قلب را از آن رو که مدام در حال دگرگونی است قلب گویند. معنای دیگر واژه قلب "خالص هر چیز" و "جوهره هرچیز" است. تعبیر "قلب" یا "دل" در ادبیات عرفانی به ابزار درونیِ سالک برای کشف و شهود اشاره دارد که همان ساحتِ "خیال...
-
شعیب در نگاه تاویلی
چهارشنبه 31 خرداد 1396 12:02
"شعیب" در نگاه تأویلی از ریشه "شعبه" است. در فص شعیبی محی الدین حکمتِ منسوب به قلب را به کلمه شعیب (ع) نسبت می دهد، زیرا قلب و حکمت های قلبی شعبه ها و شاخه های گوناگونی دارد. محی الدین در اواخر فص شعیبی در این باره نگاشته است: "اختصاصِ حکمتِ قلبی به "شعیب" از آن روست که در این حکمت...
-
آیا فهم مردم عرب در صدر اسلام ملاک لازم و کافی برای درک معانی صحیح از قرآن است ؟
چهارشنبه 31 خرداد 1396 11:59
یکی از دانشیاران محترم دانشگاه گرگان نوشتاری با عنوان "مسئلۀ تعارض قرآن کریم با علم" را در سایت "طومار اندیشه" قرار داده اند. ایشان در این مقاله برای نجات از افتادن در چاله تعارض قرآن با علم راه حلی را پیشنهاد کرده اند که در وهله اول شاید منطقی به نظر برسد ، اما در واقع نجات از چاله و افتادن در چاه...
-
خوشبختی در چیست ؟
چهارشنبه 31 خرداد 1396 11:54
خوشبختی در چیست؟ شکی نیست که همه مردم خواهان خوشبختی اند، اما خوشبختی چیست و چگونه به دست می آید؟ هرچند افراد در برخی خواسته ها مشترک اند اما خوشبختی ملاک ثابتی ندارد و هرکس تعریف خاصی از خوشبختی دارد . نکته مهم تر این است که خواسته ها و ملاک های خوشبختی افراد مدام در حال تغییر است. مثلا کسی که خانه ندارد یکی از...
-
چند نکته در مورد بحث سه گانگی برای روشن تر شدن موضوع
چهارشنبه 31 خرداد 1396 11:52
یکی از بزرگواران فرموده بودند که بحث تثلیث (سه گانگی) را قدری بیشتر توضیح دهم. به چند نکته در مورد بحث سه گانگی اشاره می کنم امیدوارم که مفید فایده باشد. 1- محی الدین بیان می کند که تثلیث (سه گانگی و سه وجهی بودن) به شکل های مختلف در هستی وجود دارد. 2- مقصود محی الدین از اینکه عذاب هر قومی دارای تثلیث (سه گانگی) است و...