عمادالدین:
وحدت وجودی ها و عارفان می گویند که همه چیز مظهر حضرت حق است و حضرت حق در همه چیز ظهور دارد پس از نظر شما شخص جاهل و غافل و گمراه نیز مظهر حضرت حق است و حضرت حق در او نیز ظهور کرده است؟
رادمنش:
نکته اول که باید به آن توجه شود این است که وحدت وجودی ها نمیگویند که حضرت حق در همه افراد و همه اشیاء، ظهوری یکسان دارد؛ بلکه میگویند که حضرت حق در افراد و اشیاء مختلف، در شئون و مراتبِ مختلف، ظهور کرده است.
نکته دوم اینکه وحدت وجودیها نمیگویند که شخص جاهل و غافل و گمراه در جاهل بودن و غافل بودن و گمراه بودن، مظهر حضرت حق است؛ زیرا جهل و غفلت و گمراهی، اموری عدمی اند یعنی جهل خودش چیزی نیست و به نبودنِ علم، جهل اطلاق میشود؛ و غفلت خودش چیزی نیست، تا مظهرِ حق باشد؛ بلکه به بیتوجهی، غفلت اطلاق میشود؛ و همچنین است گمراهی.
عارفانِ وحدت وجودی میگویند امکان دارد شخص گمراه یا غافل یا جاهل، در صفتی یا در صفاتی، مظهرِ حضرت حق باشد؛ به عنوان مثال، ممکن است شخصی غافل باشد اما مظهر مهربانی حضرت حق باشد؛ و هیچ کسی نیست که مظهر هیچ یک از اسماء و صفات حضرت حق نباشد.
[اقتباس از کتاب "سلوک ما" (علی شالچیان ناظر)]
عزیزانی است که دغدغه ژرف نگری در مباحث معنوی را دارند و می خواهند تفاوت دیدگاه های ژرف نگرانه با دیگاه های عوامانه را دریابند. دوستان می توانند برای تهیه این کتاب به کتابفروشی های اینترنتی مراجعه کنند و یا از کتابفروشی های معتبرحوزه فلسفه و عرفان همچون کتابفروشی طهوری و کتابفروشی مولی (واقع در خیابان انقلاب) آن را تهیه کنند و یا به انتشارت سلوک ما مراجعه کنند.
https://t.me/alishalchiannazer
چقدر جالب !
همیشه برام سوال بود اینهمه آدمهای بد و ...... چطوری میشه مظهر حق باشن ؟؟؟؟
با یاد گرفتن این نکته فهمیدم
استاد گرانقدر سلام
نکته نکته های این کتابِ ارزشمند قابل تامل است ولی این نکته بنظر من یکی از مهمترین و قابل تامل ترین دلایلی است که رادمنش (عارف وحدت وجودی) به آن می پردازد .
چون پرده از بسیاری از ابهامات برمی دارد و این نگرش را شفاف و روشن بازگو می کند .