سرکار خانم نیکی نوشته بودند:

سه سوال از فص ادریسی داشتم:

۱- تفاوت و ویژگی معنایی علو مکانت و علو مکان چیست؟ و آیا یکی بر دیگری برتری دارد؟

۲ - لطفا توضیح روشنتری در مورد عبارتِ "عمل مکان را و علم ، مکانت را می طلبد." بفرمایید ، خصوصا در مورد علم که آیا منظور علم بطورکلی هر گونه علمی را شامل میشود و یا منظور علم خاص معنوی است یا هر دو؟

۳ -  منظور از تبعیت در جمله : از شگفت انگیزترین امور این است که انسان کامل برترین موجودات است، و علو - خواه به مکان ، و خواه به مکانت که همان منزلت باشد - جز به( تبعیت ) ، به او نسبت داده نشده است ، . . .

پاسخ:

1- مقصود از مکان در اینجا هر آن چیزی است که وجود  مادی و جسمانی دارد.  از این رو، مکان در اینجا هم شامل مکان در معنای عرفی آن می شود و هم شامل جسم انسان و ... می شود.

مقصود از مکانت همان مقام و منزلت  یا به بیان دیگر همان مرتبه  است. 

محی الدین می فرماید : علو و برتری یا از نظر مکانی است یا از نظر مقام و منزلت. مثلا انسانی ممکن است از نظر جثه  بزرگ باشد و بازوهای قوی داشته باشد  و دیگری جثه کوچک و بازوهای  کوچک تری داشته باشد  اما از سوی دیگر احتمال دارد کسی که جثه کوچک تری دارد از نظر مقام علمی یا معنویت یا هنرمندی و خلاقیت برتر باشد.

پس مکانت مربوط به امور معنوی (غیر مادی) همچون علم و جهل و شجاعت و ترس و فروتنی و  تکبر و ... است و مکان همان جسم و امور جسمانی است.

مکان و مکانت  دو جنبه مختلف اند ؛  اما مکانت به طور مستقل وجود ندارد ، و همواره مکانت در مکان (ماده و امور مادی) به ظهور می رسد. پس مکانت در مکان به ظهور می رسد.

2- درمورد سوال دوم نیز مقصود این است که عمل ما  با جسم به ظهور می رسد و  عمل نیازمند جسم است و  اینکه علم مکانت را می طلبد به این معناست که علم از جمله امور معنوی است و امور معنوی دارای مکانت و رتبه های مختلفی است. این شامل هر علمی می شود. پس افرادی که مثلا علم فیزیک را می دانند دارای مراتب مختلفی اند. برخی دانا هستند و برخی داناتر.

3- یعنی با اینکه انسان کامل در جهان انسانی ما افضل است اما علو و برتری او ذاتی نیست و علو و برتری او به تبعیت از مکان و مکانت است و خلاصه اینکه : علو او مربوط به مکان و مکانت (منزلت) اوست.