درباره فیلم زینب اثر استاد علیرضا توانا

برخی آثار مکتوبِ علیرضا توانا: قصه مرگ ماهان، باگلوله آزادم کن، چاه، خاکستری، مسایا، به نام هیچ.

درباره فیلم زینب اثر استاد علیرضا توانا

برخی آثار مکتوبِ علیرضا توانا: قصه مرگ ماهان، باگلوله آزادم کن، چاه، خاکستری، مسایا، به نام هیچ.

سخنی درباره خوردن و آشامیدن در ماه مبارک رمضان

 

یکی از معضلات افرادی که عذری دارند و نمی توانند روزه داری کنند خوردن و آشامیدن در ماه رمضان در مجامع عمومی است. به طور مسلّم، کسی که به عنوان مثال، مشکل کلیوی دارد و باید آب بنوشد، یا زخم معده دارد و باید هر دوساعت چیزی بخورد تا به هنگام ترشح اسید معده، معده اش خالی نباشد، عقلا و شرعا ناگزیر به خوردن  و آشامیدن است و عقلا و شرعا حق ندارد که به خودش آسیب برساند.

 متاسفانه بارها همه ما دیده ایم که بسیاری از روزه داران، به سبب آگاهی اندک، چنین می پندارند که حکم شرعی این است که به طور کلی نباید کسی در ماه رمضان در انظار عمومی چیزی بخورد و بنوشد؛ در حالی که اصلا چنین حکمی به صورت مطلق وجود ندارد.

آنچه حکم شرعی و قانونی است این است که کسی حق ندارد آشکارا عمل حرامی را در جامعه انجام دهد، اما از آنجا که شرع دستور داده است که مسافر روزه نگیرد و همچنین شرع دستور داده است که شخصی که بیمار است یا خوف دارد که اگر روزه بگیرد مریض شود، نباید روزه بگیرد و از آنجا که بر اساساصلِ فقهیِ "صحتِ عمل مسلم" اَعمال مسلمانان باید حمل بر وجهِ شرعی شود، نه حمل بر وجهِ حرام، از این رو روزه داران عزیز باید توجه داشته باشند که با کسی که در ماه رمضان چیزی می خورد یا می نوشد  و معلوم نیست که عذر شرعی دارد یا خیر، نباید برخورد شود. حتی تجسس کردن در مورد اینکه عذر شرعی دارد یا ندارد از نظرشرعی، جایز نیست و حرام است.

نظرات 2 + ارسال نظر
سمانه سه‌شنبه 24 اردیبهشت 1398 ساعت 13:42

سلام استاد عزیز
اتفاقا چنین مشکلی برای شخصی که هم مسافر بوده و هم بدلیل بعضی مشکلات قادر به روزه گرفتن نیست پیش آمده بود که چیزی می خورده که ناگهان مردی پرخاش کنان از پشت سر به او و فروشنده توهین کرده و تهدید به شکایت به اداره اماکن و .... کرده بود.
فروشنده بیچاره ، ترسان ،فقط به مشتری خود گفته که هیچ عکس العملی نشان ندهد چونکه اوضاع بدتر می شود و به قول خودش آن شخص پدرش را درمیآورد ....
جدای از مباحثی که شما فرمودید که بسیار عالی و تامل برانگیز بود ، واقعا اینگونه رفتارها حس تمایل را نسبت به روزه و روزه داری بر می انگیزد یا حس انزجار را ؟!!!

حسن سه‌شنبه 24 اردیبهشت 1398 ساعت 13:25

عجب ! واقعا که یک عمر همه چیز را به ما وارونه یاد داده اند !
و البته از ماست که بر ماست .....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد