درباره فیلم زینب اثر استاد علیرضا توانا

برخی آثار مکتوبِ علیرضا توانا: قصه مرگ ماهان، باگلوله آزادم کن، چاه، خاکستری، مسایا، به نام هیچ.

درباره فیلم زینب اثر استاد علیرضا توانا

برخی آثار مکتوبِ علیرضا توانا: قصه مرگ ماهان، باگلوله آزادم کن، چاه، خاکستری، مسایا، به نام هیچ.

آیا مراتب همه موجودات در هستی، یکسان است و همگی جایگاه یکسانی دارند؟

عده ای چنین تصور کرده اند که چون محی الدین قائل به وحدت وجود است پس بر این باور است که مراتبِ مختلفِ موجودات در هستی، و فضیلتِ برخی از آن ها بر برخی دیگر مطرح نیست و همگی جایگاه یکسانی دارند.

 گرچه از عبارت های محی الدین چنین  معلوم می شود که نسبت حضرت حق به همه موجودات یکسان است و قُرب و بُعد برای حضرت حق وجود ندارد یعنی هیچ چیز به حضرت حق دورتر یا نزدیک تر نیست، چون حضرت حق در واقع عین هر چیز است و غیر آن نیست تا دوری و نزدیکی برای حضرت حق معنا داشته باشد؛ اما این نکته هرگز اختلافِ مراتبِ موجودات هستی را نفی نمی کند.

 محی الدین منکرِ اختلافِ مراتب  و منکر فضیلت برخی افراد بر برخی دیگر نست. از دیدگاه وی،  موجوداتِ مختلف که مظهر حضرت حق هستند به لحاظ تنوع استعداد و ویژگی ها، با هم فرق دارند و برخی از آن ها  استعداد ها و ویژگی های بیشتری نسبت به موجودات دیگر دارا هستند؛  همچنین، افرادِ مختلف به لحاظ درجه یک استعداد، مختلف اند؛ یعنی به عنوان مثال، مرتبه دانش یا عشق یا صبوری و امثال آن  در افراد مختلف با هم فرق دارد.

بنابراین، این موضوع که نسبتِ حضرت حق به همه موجودات یکسان است و قرب و بعد برای حضرت حق معنا ندارد در جای خود صحیح  است؛ اما این نکته نیز صحیح است که موجودات به لحاظ تنوع استعداد و همچنین به لحاظ درجه ی  هر استعداد با یکدیگر فرق دارند و از این رو برخی افضل بر دیگری اند.

نظرات 1 + ارسال نظر
امینی سه‌شنبه 30 مرداد 1397 ساعت 11:00

استاد عزیز نکته بسیار مهمی را مطرح کردید چون همانطور که فرمودید بعضی گمان می کنند که نگرش وحدت وجودی مساوی است با یکسان بودن همه موجودات ...
سپاس از زحمات شما استاد گرانقدر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد