درباره فیلم زینب اثر استاد علیرضا توانا

برخی آثار مکتوبِ علیرضا توانا: قصه مرگ ماهان، باگلوله آزادم کن، چاه، خاکستری، مسایا، به نام هیچ.

درباره فیلم زینب اثر استاد علیرضا توانا

برخی آثار مکتوبِ علیرضا توانا: قصه مرگ ماهان، باگلوله آزادم کن، چاه، خاکستری، مسایا، به نام هیچ.

در هم تنیدگی مُلک و ملکوت

یکی از کارهای مهمی که محی الدین انجام داد تبیین و تفهیم درهم تنیدگیِ مُلک و ملکوت است. در میان اهل ظاهر چنین تلقی می شود که عالم ملکوت بیرون از عالَم مُلک و جدا  از آن است و ملکوت در جایی دیگر است.

محی الدین با بیان وجوه مختلف دیدگاه وحدت وجود به مخاطبانش آموخت که مُلک  و ملکوت در هم تنیده است و عالَمِ مُلک عین‌ِ عالم ملکوت است .

بنابراین، برخلاف تصور عوامانه ای که از عالم ملکوت وجود دارد و گمان می شود که عالم ملکوت  در جایی دیگر ورایِ آسمان ها است ملکوت از نظر محی الدین ساحتی است که بر عالم مُلک احاطه دارد و عالم مُلک ظهورِ عالم ملکوت است و احاطه ملکوت به ملک از نوع احاطه ذاتی است، نه از نوع احاطه بیرونی.

محی الدین به ما آموخت که عالم ملکوت به لحاظ مرتبه فرایِ زمان (به معنای وقت) و فرای مکان است، اما هر مکانی و هر مُلکی قطعا ظهوری از ملکوت است و به ما یادآوری کرد که چون مُلک و ملکوت در هم تنیده اند هرگز ملکوت بدونِ مُلک نبوده است و  بدون مُلک نخواهد بود.

اگر زمین و سیارات دیگر هر یک تولدی دارند و روزی نابود می شود، اما همواره  سیارات و ستاره هایی در حال تولد هستند و هرگز زمانی نمی رسد که هستی بالکل نابود شود و جهانی (عالم مُلکی) وجود نداشته باشد؛ زیرا از بین رفتن‌ِ عالمِ مُلک به این معناست که یکی از ساحت های  وجودیِ حضرت حق نابود شود، و این به معنای تعطیل شدن ساحتی از ساحت های وجودی حضرت حق است. 

نظرات 2 + ارسال نظر
پورصادق سه‌شنبه 23 مرداد 1397 ساعت 16:19

با سلام خدمت شما استاد ارجمند
این نکته که فرمودید ملکوت احاطه ذاتی به ملک دارد و نه احاطه از نوع بیرونی ؛ بسیاری از مفاهیم را برای مخاطبان شفاف و روشن می کند .
سپاس فراوان از حضرتعالی که از علمتان بسیار بهره می بریم .

salek دوشنبه 22 مرداد 1397 ساعت 20:18

این درهم تنیدگی برای سالک محی الدینی به این معناست که آسمان به زمین آورده شده ....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد