درباره فیلم زینب اثر استاد علیرضا توانا

برخی آثار مکتوبِ علیرضا توانا: قصه مرگ ماهان، باگلوله آزادم کن، چاه، خاکستری، مسایا، به نام هیچ.

درباره فیلم زینب اثر استاد علیرضا توانا

برخی آثار مکتوبِ علیرضا توانا: قصه مرگ ماهان، باگلوله آزادم کن، چاه، خاکستری، مسایا، به نام هیچ.

سخنی در مورد تاثیر ماه ها و روزها در افراد

 در میان مردم شایع است و در برخی نوشته ها می خوانیم که متولدان فلان ماه فلان خصوصیات را دارند.  پرسش اینجاست که آیا این سخن صحیح است و امکان دارد که همه متولدان فلان ماه خصوصیات یکسانی داشته باشند؟

شکی نیست که در عالم ماده همه چیز هم دارای خاصیتِ اثرگذاری است، و هم اثرپذیری؛ و اجمالا ماه  و خورشید و  فصول مختلف و ... نیز بر موجودات این جهان تاثیرگذارند. به عنوان مثال، ماه  در جزر و مد  دریا تاثیر دارد و ... . همه این ها در جای خود صحیح است اما نکته مهم اینجاست که تنها یک یا چند عاملِ محدود نیست که در خصوصیات افراد و خصوصیات گیاهان و موجودات تاثیر دارد بلکه مجموعه بیشماری از عوامل  در ما و در هر چیز تاثیرگذار است در نتیجه تولد در یک ماه از سال  در کنار عوامل بیشمار اثرگذار است و به تنهایی مؤثر نیست و برای همین است که اگر ما خصوصیات افرادی را که همگی در ماه خاصی مورد بررسی قرار دهیم به وضوح می بینیم که همگی ویژگی های یکسانی ندارند و راز و رمز آن این است که بیشمار عامل در تحقق یک پدیده نقش دارد.

اکنون که به اینجا رسیدیم ذکر این نکته نیز خالی از فایده نیست که نحوست یا سعد بودن ایام  نیز اگر به عنوان امری ذاتی در نظر گرفته شود کاملا غلط است و هیچ روزی نیست که  به خودی خود، نحس یا سعد باشد؛ زیرا هیچ دو روزی دقیقا عین هم نیست، بلکه شبیه به هم است. (1) به عنوان مثال، روز 16 اردیبهشتِ امسال  با روز16 اردیبهشتِ سال های گذشته  فرق دارد؛ زیرا شرایط و مقتضیات جانبی آن متفاوت است؛ و به طور کلی، هیچ دو موقعیتی نیست که دقیقا در هستی تکرار شود. روزهای چهارشنبه نیز-  عنوان مثال عرض می کنم- با هم فرق دارند؛ هرچند نام همگی چهارشنبه است؛ و یکسان در نظر گرفتنِ تاریخ ها و زمان ها امری کاملا اعتباری است و حقیقی نیست. در ضمن، نحوست یا سعد بودن ایام به اعتبار وقایعی است که در آن روز رخ داده  است و آن واقعه ممکن است برای کسی خیر بوده باشد و برای کسی شر باشد.

این نکته را نیز فراموش نکنیم که نسبت ها است که در آثاری که در هر چیز ظاهر می شود تاثیر دارد و از این روست که  باران که می بارد برای  برخی محصولات زیان دارد و برای برخی محصولات مفید است؛ برخی افراد از باران سود می برند و برخی زیان می کنند.

در پایان لازم است یادآوری کنم که روایانی که برخی روزها را به طور مطلق، نحس می شمارد از نظر سندی، ضعیف و غیر معتبر است.

-------------------------------

(1)اگر گفته شود که در آیه 19 از سوره "قمر" سخن از  "یوم نحس مستمر" (روز نحس مستمر) شده  است، در پاسخ می‌گوییم که معنای عبارت  این است که تندبادی که سبب هلاکت قوم عاد شد در آن روز به صورتِ مستمر، می وزید و به این ترتیب سبب هلاکت آن ها شد. 

نظرات 2 + ارسال نظر
حمید سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1397 ساعت 20:49

استاد عزیز
بعضی از افراد بقدری به این قضیه تاثیر ماهها و .... اعتقاد دارند که برای شناخت بیشتر طرف مقابلشان به بررسی ماه و سال تولد وی می پردازند به این امید که خصوصیات پنهانی او را کشف کنند .
سپاس از روشنگری هایتان .

سیما دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 ساعت 12:27

چقدر خوب که این موضوع را مطرح کردین چون خیلی این بحث در جامعه باب شده .
ممنون از توضیحات خوبتون .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد