درباره فیلم زینب اثر استاد علیرضا توانا

برخی آثار مکتوبِ علیرضا توانا: قصه مرگ ماهان، باگلوله آزادم کن، چاه، خاکستری، مسایا، به نام هیچ.

درباره فیلم زینب اثر استاد علیرضا توانا

برخی آثار مکتوبِ علیرضا توانا: قصه مرگ ماهان، باگلوله آزادم کن، چاه، خاکستری، مسایا، به نام هیچ.

بندِ زمان و مکان

 موجوداتی که در عالَم ماده اند در بندِ زمان و مکان و صورت اند و تا هنگامی که در عالم ماده اند این ویژگی همواره با آن ها هست. مقصود از اینکه گفتیم موجودات در بندِ صورت اند این است که دارای تشخص و عینیت و محدودیت اند و می توان به آن ها اشاره کرد و فردیت دارند. عالَم ملکوت فرا زمان و فرا مکان است اما تشخص در عالم ملکوت به طور کلی از میان نمی رود.

این مقدمه را عرض کردم تا به مطلبی اشاره کنم که امروز در صدد بیان آن هستم. چون معلوم شد که هرچه در عالَم مُلک (عالم ماده) است در بند زمان و مکان است در نتیجه اولاًهمه قضاوت ها و نگرش های ما در بند زمان و مکان است یعنی زمان و مکانی که ما هستیم در نگرش های ما تاثیر گذار است و اگر ما در زمان و مکانی دیگر باشیم، قضاوتی دیگر و نگرشی دیگر در مورد امور مختلف خواهیم داشت.

از سوی دیگر، پدیده ای که ما در مورد آن نظر می دهیم یا در مورد آن نگرشی داریم آن نیز در بند زمان و مکان است؛ یعنی آن هم اعتباری است و امری ثابت نیست.

با توجه به آنچه گفتیم هیچ انسان ژرف اندیشی در مورد هیچ موضوع و پدیده ای نظری قاطع و ثابت  نمی دهد و هرچه می گوید با توجه به دو پارامتر است: یکی زمان و مکان خود؛ و به عبارتِ دیگر: با توجه به مختصات خود، و دیگری با توجه به زمان و مکان و مختصات آن پدیده.

از آنچه گفته شد معلوم شد که تمام سخنانی که بزرگان و ژرف اندیشان مختلف به صورتِ مصداقی در مورد مسائل مختلف بیان کرده اند همگی در بند زمان و مکان است؛ و زمان و مکان گوینده در نگرش و نظرگاه او مدخلیت داشته است و از این روست که به عنوان مثال می بینیم که برخی از افراد بسیار بزرگ در مورد زن  و ... دیدگاه ها و اظهار نظرهایی کرده اند که از نظر مردم زمان ما بسیار عجیب است. پس ما با سخنان هرکس که مواجه می شویم باید این را در نظر بگیریم که در چه زمان و مکانی چنین سخنی را گفته است و نباید به طور مطلق، سخن هیچ کسی را بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانیِ گوینده ، مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم.

نظرات 2 + ارسال نظر
saba سه‌شنبه 4 مهر 1396 ساعت 14:13

با سلام و احترام خیلی ممنونم از مطالب بسیار عالی و تآمل بر انگیز که مطرح می کنید سپاس

نیکی دوشنبه 3 مهر 1396 ساعت 18:07

با سلام واحترام ، استاد گرامی خیلی ممنونیم ک با طرح اینگونه مطالب ما را بیشتر ب سمت قضاوت نکردن و یا با احتیاط زیاد و دقت در مورد مسائل اظهار نظر کردن ، پیش میبرید . و مهمتر اینکه هر عقیده ای را با در نظر گرفتن موقعیت زمانی و مکانی گوینده اش بسنجیم. شکرگزار وجود با ارزش شما هستیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد