اسم ظاهر و باطن الهی همواره دارای مصادیقی است. از دیدگاه محی الدین و اهل وحدت وجود، ظاهرِ جهان  ظاهرِ حضرت حق است و باطنِ جهان باطنِ حضرت حق. 

بر همین  اساس جهان و عالم مُلک روی خداست  و از این باب است که "عاشق ام بر همه عالم که همه عالم از اوست" .

حضرت حافظ ، که یک سالک وحدت وجودی و پیرو مکتب محی الدین است، در این باب چه نیکو سروده  است:

مرادِ دل زتماشای باغ عالَم چیست؟  *** به دست مردم چشم(1) از رخ تو گل چیدن

 

کمال الدین حسین خوارزمی نیز سروده است

 

آخر اى جان جمله اشیا تو***هم نهانى و هم هویدا تو

پرده از کائنات ساخته‏اى‏         ***در پس پرده آشکارا تو

در پس پرده‏هاى گوناگون‏***هم تماشاگر و تماشا تو

تو به هر چهره‏اى نموده جمال‏***هم به هر دیده گشته بینا تو

از طریق ظهور و سرّ (سیر- خ) بطون‏*** ظاهرت ما و باطن ما تو

 

البته نباید فراموش کرد که در نگاه ژرف بین محی الدین ظاهر و باطن نیز اعتباری اند یعنی چیزی که از نظر کسی نهان است از نظر دیگری ممکن است نهان نباشد و برای او آشکار باشد و بالعکس.

 

------------------------------

 

1- مردمک چشم.